ďťż
Zobacz wypowiedzi
aaaajakie przekroje kabla dla silnika 14kWaaaa




ppr - 26 Maj 2006 19:37
Witam

Panowie potrzebuję przekrój kabla pięcio żyłowego do podłączenia silnika wentylatora o mocy 14kW i w odległości 100m od rozdzielki .
Rozruch jest ciezki potrafi przez 8s brac prąd rzędu 180-150A
na chwile obecną posiadam kabel o przekroju 4mm2 i problem polega na tym że rozruch trwa o 2 s z adługo bo wyzwala go wyłacznik silnikowy
SCHRACK MP40/3
podejrzenia więc padają na kabel , a w szczególności przekrój.
Może ktoś spotkał sie z podobnym problemem.

Pozdrawiam Republika.pl Portal Społeczności Internetowych


 




Przykro nam, strona o podanym adresie nie istnieje.

Sprawdź, czy wpisałeś poprawny adres strony, lub skorzystaj z katalogu lub wyszukiwarki.



Copyright 1996 - 2006 Grupa Onet.pl SA - zobacz wszystkie serwisy »





DetiXX - 26 Maj 2006 19:43
Czemu podejrzenie padło na przewód? .. Może to właśnie wyłącznik silnikowy jest źle ustawiony / dobrany.

Jedyna sytuacja, gdzie przewód mógłby zawinić to spadek napięcia na nim.

Obliczyłem na szybkiego, że aby spadek napięcia nie był większy niż 5% (dla prądu 180A) przewód musi być co najmniej równy 22 mm.



Tomex - 26 Maj 2006 19:52
5% to dla normalnej pacy (wtedy wystarczy 6mm2) przy rozruchu dopuszcza się wieksze spadki napiecia. Jeśli chodzi o wyłącznik to jest dobrze dobrany, bo silnik przy pełnym obciążeniu pobiera 30A, więc nastawa powinna być na poziomie 36A. NA moje oko 10mm2 wystarczy zupełnie, co do 6mm2 to spawa jest niepewna do końca. Żalezy jaką masz moc zwarciowa na szynach rozdzielni,(ile spada napięcie na rozdzielni przy rozruchu)

Dodano po 3 [minuty]:

Podaj jaki odbiornik napedza ten silnik??



Tomex - 26 Maj 2006 20:10
Patrząc na prad jaki podałeś wynika, że silnik ma wysoką sprawnośc i wysoki cos fi. Chyba że źle policzyłes coś, bo nie spotkałem takiego silnika Republika.pl Portal Społeczności Internetowych


 




Przykro nam, strona o podanym adresie nie istnieje.

Sprawdź, czy wpisałeś poprawny adres strony, lub skorzystaj z katalogu lub wyszukiwarki.



Copyright 1996 - 2006 Grupa Onet.pl SA - zobacz wszystkie serwisy »





ppr - 26 Maj 2006 20:16
dziekuję za zainteresowanie
myślę że źle to sformułowałem , mianowicie wg. obliczeń pobór pradu
dla tego typu silnika 14kw wynosi 23A , zakładając masymalną nastawę termiczną (pradową 40A) wyłacznik wyzwala , prawdopodobnie z wyzwalacza termicznego . chrakterystyka krzywej dla tego wyłacznika jest zbyt krótaka o 2s podjrzewamy więc że spadek napięcia na takiej długosci kabla powoduje wzrost pradu i tym samym rozruch trwa dłużej .

ppr

Dodano po 12 [minuty]:

Witam
Tomex dziekuję za pomoc silnik napędza łopatki wentylatora
w pierwszym momencie silnik wentylatora ma za zadanie podniensienie
klap osłaniajacych kanał wentylacyjny i w tym momencie ten prąd rozruchu jest spory .
Po rozruchu silnik gdy nbierze już predkości obrotowej nominalnej pobór pradu spada nawet do 16A.
Problem własnie jest w trakcie rozruchu bo wyłacznik MP 40/ 3 nie wytrzymuje

Dodano po 5 [minuty]:

Obliczałem dla wartości napiecia 400v i wspólczynnika 0,81 z kalkulacji wychodzi mi 25 A
Taki mam na tabliczce znamionowej , ale jeszcze sprawdzę



nuszek - 26 Maj 2006 21:24
Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem z tym otwieraniem klap, które następuje w momęcie rozruchu, rozruch wentylatora powinien odbywać się przy zamkniętym dopływie wtedy pobiera mniejszy prąd, dopiero po rozruchu powinno nastąpić otwarcie klap. Ważne na dopływie tz. saniu!.



ppr - 26 Maj 2006 21:57
zamkniete w chwili rozruch dopiero gdy nabiera obrotów ciag powietrza dzwiga klapy , w rzeczy samej poruszyłeś bardzo ważne zagadnienie
mozliwe ze problem leży w mechniźmie otwarcia klap
bardzo cenna uwaga.

dziekuje



numerek12 - 26 Maj 2006 22:05

Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem z tym otwieraniem klap, które następuje w momęcie rozruchu, rozruch wentylatora powinien odbywać się przy zamkniętym dopływie wtedy pobiera mniejszy prąd, dopiero po rozruchu powinno nastąpić otwarcie klap. Ważne na dopływie tz. saniu!.

hmm czytałem ze 3 razy i nie wiem co chciałes napisac ale zrozumialem że jesli klapy na ssaniu będą zamkniete to rozruch bedzie łatwiejszy ...............
hmmm a podcisnienie ? jesli będą zamkniete to wytworzy sie podcisnienie a tym samym wzrośnie opór na łopatki wirnika ......
moim skromnym zdaniem jest wręcz przeciwnie klapy powinny sie otwierać wraz ze wzrostem przepływu powietrza
należaloby je tak zrownoważyc aby wystarczalo male podciśnienie do uchylenia

co do sedna sprawy
niedawno montowalem podobny wentylator i takich cudow nie było
wnosze z opisu że być może silnik jest nie teges bądź tez może to trójkąt/gwiazda?

wzrost o 400% prądu pobieranego może też wskazywać na zatarte łozyska na wale wirnika -bo jak sądzę napędzany jest paskami
wierz mi przy huku rozruchu wentylatora nie słychać łożysk czy są ok czy padly
coż elektrykiem nie jestem ale jakos nie chce mi sie wierzyć że to kabel jest za mały ..........



ppr - 26 Maj 2006 22:23
wentylator nie jest napedzany paskiem łopatki są osadzone bezposrednio na wale silnika , łożyska ok , silnik po naprawie ,były robione badania techniczne
wszystko w normie.wcześniej w jego miejsce montowany był mniejszy 10kW mniejszy też był wyłącznik silnikowy . Po wymianaie na wiekszy powstały problemy. musimy zmienić przekrój kabla o czym poprzedni przedmówcy wspominali .
natomiast skupiłbym się chyba na tych kalpach bo może tam właśnie jest problem.
tylko jak rozumiałem łatwiejszy rozruch jest jak klapy mamy zamkniete?



numerek12 - 26 Maj 2006 22:29
skoro na wale silnika i silnik jest OK to szukajmy dalej

klapy podniesione czy zamkniete ......
hmm im dlużej się zastanawiam to coraz mniej jestem pewien jak ma byc
w/g mnie powinny byc otwarte ......a może jednak nie ......?
hmm
musze zajżeć w mądre księgi o wentylacji i oporach powietrza ale to dopiero w poniedzialek .......
pewnie do tego czasu ktos poda rozwiazanie problemu ....



ppr - 26 Maj 2006 22:44
Moim zdaniem wentylator kiedy ma za zadanie podniesienia klapach ten prad wzrasta czyli przy zamknietych klpach pobór pradu jest wiekszy, tylko nie sprawdzałem mechaniki otwierania klap być może tam sa trudności
Przedmówcy mieli racje przy pełnym obciązeniu ten silnik powinien pobierać
około 30A natomiast po rozruchu pobiera około 15-16A jest zatem wykorzystywany 1/2 mocy pozostaje spory zapas mocy.
Zwazywszy na przedstawione dane przyczny nalezy chyba szukać w mechanice otwierania klap.



Bartosz Lichtarowicz - 26 Maj 2006 23:19
Przy klapach zamkniętych silnikowi jest "łatwiej" dlatego, że łopatki nie przesuwają powietrza. Zrób analogiczne doświadczenie z odkurzaczem, kiedy zatykasz rurę prąd silnika spada (pomijam teraz problem z chłodzeniem). Proponuję poszukać w pierwszej lepszej książce z maszyn elektrycznych charakterystyki wentylatorowej maszyny elektrycznej to wszystko się wyjaśni. Gdyby były z tym problemy to poszukam i wstawię załącznik.

Dodano po 16 [minuty]:

Co do przekroju przewodu dla silnika 14kW to ze względu na obciążalność długotrwałą przewód z żyłami 4mm kwadrat wystarcza ale na 100m długości spadek napięcia jest bliski 5%. Jeżeli silnik pobiera tak duży prąd jak to było napisane na początku, to pobierana moc jest jest znacznie większa od znamionowej a to już mocno wykracza poza przewód 4mm kwadrat. Jeżeli silnik będzie startował tak jak się należy to na długość 100m dla bezpieczeństwa trzeba przewodu z żyłami 6mm kwadrat. Jeżeli rozruch będzie na opisanym poziomie 100-150A to zastosowałbym 10mm kwadrat.



histeria - 27 Maj 2006 05:44
Zeby za mocno nie kombinować w rozbudowę sterowania proponuję w czasie rozruchu przekaznikiem czasowym i dodatkowym stycznikiem blokować termik np.na 5sek.Widziałem takie rozwiązanie w fabrycznej
konstrukcji.



ppr - 27 Maj 2006 14:29
Witam

Babartosz dziękuję za cenną uwagę sprawa niby prosta a jednak nie ma
konkretnej diagnozy przyczyny tak dużego poboru prądu 150A w trakcie
rozruchu i czasu trwania bo około 8s.
Producent tego silnika twierdzi że silnik przeszedł test pozytywnie wg. dokumentacji wszystko wyglada ok .
Zapas mocy silnika spory tylko połowa jego obciążenia jest wykorzystywana, a rozruch spory.
wymiana kabla 10mm2 to koszt rzedu 4000 zł wg. ofert jednak nie mam pewności, że problem zniknie.
Może warto pokusić się o nowy silnik z podobnymi parametrami dla mocy 10kW tak jak jest to w dokumentacji technicznej włacznie z instalacją kablową 4mm2i nastawą termiczna na wrtośc prądu 22A (dla 10kW)

Dodano po 18 [minuty]:

Pragne dodać że nie wiem jeszcze jak sie otwieraja klapy czy jest to podyktowane podcisnieniem jakie wytwarzaja łopatki wentylatora w trakcie rozruchu , czy też po rozruchu .

Co do złącznika o jakim wspominałeś byłbym wdzięczny za przesłanie.



Los_sandalos - 27 Maj 2006 14:52
Mam "trochę" do czynienia z rozruchem wentylatorów więc napiszę tak:
- rozruch takiego silnika powinien być przeprowadzany za pomocą albo układu gwiazda/trójkąt (2 kable do silnika ale o mniejszym przekroju) albo poprzez układ softstartu (jeden "grubszy" kabel).
- wentylator łatwiej rusza (krótszy rozruch) gdy ma zamknięte klapu na ssaniu (wiem z praktyki a nie teorii).

Co do przekroju przewodów to umieszczam zrzuty ekranu z programu suwak (firmy na "S") gdzie podane są przekroje i długości.



wola - 27 Maj 2006 18:59
Klapy ,to podstawa. Jak silnik ma możliwość rozruchu gwiazda-trójkąt ,to poważny plus. To sprawdz , a potem ewentualnie myśl o kablu.



histeria - 27 Maj 2006 21:30
Uwazam że wszystko jest ok.Aktualne sa wszystkie informacje kolegi
Los_sandalos.Każdy silnik czy grupa silników ma inne parametry.
Teoretycznie możemy stawiać różne diagnozy.Problem uważam jest do
szybkiego rozwiązania i to takiego taniego.Czy mój (znany) sposób jest
zły?.Sprawdzony teoretycznie i praktycznie.Termik w fazie rozruch praktycznie nie pełni żadnej funkcji oprócz czasu zadziałania.Jest to mało
istotne działanie w stosunku do póżniejszych funkcji które powinien spełnić.
Koszt zastosowania dodatkowego stycznika i przekażnika czasowego to
ok. 300pln.Bardzo jestem zadowolony że kol. ppr ma do wyboru 4000pln
albo 300.Obie opcje są prawidłowe.Jesteśmy kowalem własnego losu!!!!!



ppr - 28 Maj 2006 11:39
Witam

Serdecznie dziekuje za cenne uwagi.
Wracajac do silnika to powinienem dodać że jest to silnik dwubiegowy o mocy 14kW i 22kW każdy posiada odzielne uzwojenie , zatem nie ma możliwości zastosowania przełaczania gwiazda-trójkat . Używając go na obiekcie daleki jestem od zastosowania układu blokującego termik na np 5-8sek,ze wzgledu na zasadność stosowanego bezpieczeństwa.
W rzeczy samej aby wspomniany silnik w przypadku awari sam w sobie nie przyczynił sie do np. powstania pożaru .
Myślę że na chwilę obecna zakupię nowy stycznik Mp 40/3 i podmienie kable zasilajace ten sam silnik ale o mocy 22kW.
Jeśli pomiary w trakcie rozruchu będa mniejsze tzn. w granicach 100-150A i charakterystyce mieszczacej się dla wyłacznika MP 40/3 i pradu nastawy termicznej , wówczas zastanie wymieniony kabel na 10mm2.
Oczywiście o wszytkim kolegów poinformuje
jeszcze raz dziękuje za wszelką pomoc techniczną i dalej bedę śledził kolegów nowe informacje, uwagi.

Dodam,ze rozważam przedstawiony przez kolegę układ łagodnego startu
Sofstart, ciekawe rozwiazanie.

Pozdrawiam



histeria - 28 Maj 2006 12:22
Ja mimo wszystko obstawałbym przy rozwiązaniu stycznik+przekaznik
czasowy.Może te 5 sek. za dużo -to np. 3.Pierwszy raz słyszę o silniku
który ma dwie opcje mocy.Dwa rodzaje obrotów,dwa napięcia.
Weżmy np silnik trójkąt 380V-moc 22KW to przy zasilaniu 3x380 w połączeniu w gwiazdę jego moc dostępna to ok.7KW.
Względy bezpieczeństwa przy zastosowaniu proponowanego rozwiązania sa zachowane.Przecież oprócz termika są zwykłe bezpieczniki.Termik służy tylko
do zabezpieczenia silnika przed zwiększeniem obciążenia mechanicznego w czasie normalnej pracy.Sposób doboru bezpieczników jest ściśle określony
aby zachować warunek bezpieczeństwa otoczenia.Ze względu na dużą
odległość silnika od układu sterowania można zastosować wyłącznik różnicowo-prądowy tylko do tego silnika.Zniknie problem skuteczności zerowania co przy takiej odległości może być problemem.



piotrekk - 28 Maj 2006 18:30
witam
w pewnej firmie zakładaliśmy sterowanie wentylatorem o mocy 55kW. rozruch tego wentylatora trwał 45 sekund. zastosowaliśmy tam ominięcie termika stycznikiem podczas rozruchu. takie rozwiązanie jest dopuszczalne.

pozdrawiam



modlinp - 29 Maj 2006 22:38
Co do przekroju przewodu to mógłby być większy nawet 10mm2 no chyba że silnik nie pracuje z pełną mocą to 6 mmm2 by napewno wystarczyło



ppr - 01 Cze 2006 10:15
Witam

koledzy sprawa zakończona okazało się że powodem tak dużego spadku był kabel 4mm2.
Podłączono nowy kabel 10mm2 o długości 100m
Praca silnika w 2/3 mocy,pobór pradu 22A , rozruch cieżki z 180A w czasie 7s spada do 22A.
Powodem takiego rozruchy jest to że otwieranie klap następuje bezpośrednio w trakcie trwania rozruchu.

Dziekuję wszystkim za pomoc
Pozdrawiam
ppr

Upadły Ikar